sobota, 4 marca 2017

FARINATA - Chlebek na mące z ciecierzycy (VEGE & GLUTEN FREE)

Moi drodzy choć za oknami czuć już wiosnę, to na świeże owoce czy też warzywa przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. Jak za pewne wiecie nie stronię od zdrowego żywienia i prócz tego, że na blogu dominują słodkości to od czasu do czasu prezentuję wam zdrowsze i alternatywne wypieki. Tak będzie i dzisiaj... Studiując jedną z książek Silvany de Lauro o wypiekaniu chleba znalazłam ciekawy przepis na chlebek a właściwie placek. Do jego wykonania będziecie potrzebować mąki z cieciorki, odrobiny soli i pieprzu, wody i oliwy z oliwek. Oczywiście nie byłabym sobą gdybym nie dodała czegoś od siebie, toteż i tym razem pokreśliłam smak odrobiną ziarna sezamowego. Wyszło zdrowo, pysznie i nieco odmiennie.  Placek jest przysmakiem pochodzącym z kuchni liguryjskiej i toskańskiej. Przygotowywany w prosty sposób na kształt okrągłego, płaskiego wypieku. Najważniejszym składnikiem jest tutaj wspomniana mąka z nasion ciecierzycy, której zalety można by wymieniać bardzo długo. Prócz tego że jest skarbnicą białka roślinnego zawiera również mnóstwo kwasu foliowego, około 100 gramów zapewnia 120% dziennego zapotrzebowania na niego (ważne dla kobiet w ciąży).Zawiera również Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik i żelazo (42% dziennego zapotrzebowania), potas (27%), wit. B1 (58%), wit. B6 (27%), fosfor (45%), magnez (31%), cynk (32%), selen (26%) i mangan (67%). A nawet miedź (26%). Także zachęcam do eksperymentowania z tą mąką. Mam nadzieję, że wkrótce zaprezentuję wam równie ciekawy przepis z jej wykorzystaniem. Na ten czas delektujcie się farinatą, i podzielcie się opinią na jej temat, 



Składniki : 

250 g mąki z ciecierzycy Melvit
250 ml wody 
3 g soli gruboziarnistej 
60 ml oliwy z oliwek extra vergine 
1/4 łyżeczki świeżo mielonego czarnego pieprzu 
2 łyżki sezamu 

Wykonanie : 
1. Sól rozpuszczamy w 125 ml wody. Mąkę przesiewamy do dużej miski i powoli wlewamy najpierw osoloną wodę potem pozostałą. Podczas tej czynności stale mieszamy do momentu uzyskania jednolitej masy. Miskę przykrywamy i odstawiamy na min. 4 godziny. 
2. W czasie "wyrastania" ciasto będzie tworzyło pianę, którą należy zdjąć łyżką cedzakową. Po wskazanym czasie mieszamy ciasto przez 2-3 minuty. Dodajemy oliwę i mieszamy do całkowitego połączenia się z ciastem. Dodajemy pieprz i przelewamy do okrągłej formy wyłożonej papierem do pieczenia. Jest zabieg nie zbędny chyba że pieczecie tak jak ja w formie silikonowej, Ja użyłam takiej o śr. 28 cm to pieczenia tarty. 
3. Całość obficie posypujemy sezamem. Pieczemy w 220 st C przez 20-25 minut. Ciasto jest upieczone gdy brzegi odejdą od ścianek a na całej powierzchni pojawią się charakterystyczne pęknięcia, pęcherzyki, 

10 komentarzy:

  1. Fantastyczny, z pewnością wypróbuję ten przepis :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wyglada pysznie. Często mam w domu ciecierzycę wiec chętnie wypróbuje ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
  3. Niedawno na nowo odkryłam ciecierzycę :) I twój przepis na pewno wypróbuje, nie miałam pojęcia o takim cieście, a tu proszę, smaczne, zdrowe i pożywne :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciecierzyca niekoniecznie podchodzi mi smakowo, ale może w takim wydaniu przekona mnie do siebie. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale fajny pomysł, kocham ciecierzycę ale chlebka nigdy z niej nie robiłam

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda bardzo apetycznie - a do tego wydaje się naprawdę prosty w wykonaniu i nie trzeba zbyt wielu składników . Chyba spróbuję zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wyglada pysznie. Często mam w domu ciecierzycę wiec chętnie wypróbuje ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
  8. Niedawno na nowo odkryłam ciecierzycę :) I twój przepis na pewno wypróbuje, nie miałam pojęcia o takim cieście, a tu proszę, smaczne, zdrowe i pożywne :)

    OdpowiedzUsuń