środa, 13 września 2017

Sernik czekoladowy ricotta aromatyzowany pomarańczą

Jakoś ostatnio serniki królują u mnie w kuchni, jeśli chodzi o jakiekolwiek ciasta. Po niebiańskim serniku z borówką amerykańską przyszedł czas na sernik równie bogaty w smaku i nie mniej ciekawy jeśli chodzi o jego wnętrze. W lodówce zalegała mi jeszcze ricotta, którą kupiłam przy okazji tygodnia włoskiego  w jednym z popularnych marketów. Co prawda miałam inny pomysł na jej wykorzystanie, ale jak to już u mnie bywa nastąpiła mała zmiana planów, i zamiast deseru powstał bardzo kremowy sernik. W zasadzie to przyznam wam się do czegoś, tak jak jestem olbrzymią zwolenniczką używania prawdziwego masła w wypiekach, to tym razem wykorzystałam zwykłą margarynę do pieczenia i wypiek nie stracił na smaku. Po prostu przeraża mnie fakt, że masło jest drogie, że nawet ja z niego postanowiłam zrezygnować. Margaryna, której użyłam to popularna Kasia do wypieków. Bałam się początkowo, że mi się masła będzie warzyła i z sernika nie będzie nic, ale jestem mile zaskoczona efektem końcowym. Moje małe wariactwo sprowadziło się też do tego, że sernik upiekłam w formie do babki. Najzwyklejsza falista aluminiowa foremka sprawiła, że moja córka w pierwszym momencie myślała, że upiekłam kakaową babkę, a tu taka niespodzianka. Sernik był tak delikatny, kremowy i wilgotny, że wprost rozpływał się w ustach.
Żeby nie było nudno, to po za użyciem dobrej jakości ciemnego kakao, sernik został uperfumowany świeżo startą skórką pomarańczową i domowym ekstraktem pomarańczowym. Pyszności, polecam wielbicielom ciast: lekkich, puszystych i przede wszystkim smacznych. 







Składniki : 

500 g serka ricotta 

250 g sera twarogowego dwukrotnie zmielonego

4 jajka duże

160 g margaryny do pieczenia (masła)

130 g miałkiego cukru

3 łyżki ciemnego kakao typu holenderskiego 

skórka otarta z 1 pomarańczy

2 łyżki domowego likieru pomarańczowego

80 g mąki ziemniaczanej

Cząstki pomarańczy do podania

Wykonanie: 

1. Ser mielimy a następnie łączymy z ricottą . Margarynę ucieramy z cukrem i startą skórką pomarańczową oraz likierem na jasną i puszystą masę. Dodajemy pojedynczo jajka. Przesiewamy mąkę ziemniaczaną oraz kakao. Wszystko dobrze ze sobą łączymy, miksując na niskich obrotach. 
2. Masę serową przekładamy do reszty i miksujemy do połączenia składników. 
3. Formę do babki  posmarować tłuszczem i wysypać pokruszonymi biszkoptami lub po prostu bułką tartą, wylać  masę. 
4. Do dużej formy wlewamy wrzątek i ustawiamy na najniższy, stopniu w piekarniku. keksówkę ustawiamy na środkowej półce w piekarniku. Po 30 minutach przykrywamy wierzch sernika folią aluminiową by nie spiec wierzchu. 
5. Sernik pieczemy w 160 st C przez 1,5 godziny. Po upieczeniu zostawiamy sernik w piekarniku uchylając drzwi. Po wystudzeniu wyjmujemy i studzimy do temperatury pokojowej. 
6. Wywracamy do góry dnem ustawiając na paterze. Dekorujemy świeżymi owocami (cząstkami pomarańczy) i listkami mięty. 

12 komentarzy:

  1. Ale pychota uwielbiam serniki ale takiego jeszcze nie jadlam wyglada tak apetycznie ze musze koniecznie wyprobowac :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To koniecznie proszę spróbować, naprawdę warto:)

      Usuń
  2. Nigdy nie robiłam jeszcze nic z ricottą, chyba http://mish-mash-by-anula.blogspot.com/muszę spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ricotta w tym robi sporą różnicę i polecam bo smak też jest całkiem inny niż w tradycyjnych ciężkich sernikach z białego sera /

      Usuń
  3. Kocham serniki i jestem otwarta na testowanie nowości takich jak Twój przepis :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi ciekawie, jeszcze nigdy nie próbowałam takiego sernika.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie zachęcam do wypróbowania.

      Usuń
  5. Uwielbiam serniki, ale takiego z ricottą jeszcze nie miałem okazji posmakować. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, bo ricotta ma w sobie niezwykłą delikatność

      Usuń
  6. Uwielbiam wszystko co czekoladowe :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawe czy mozna zamienic cukier na np. daktyle lub banany?

    OdpowiedzUsuń